ANALISIS EFISIENSI PEMASARAN KEDELAI DI KABUPATEN GROBOGAN

Cindy Dwi Hartitianingtias Joko Sutrisno Setyowati

Sari


ABSTRACT: The purposes of this research were identifying marketing channel of soybean in Grobogan Regency, identifying the function of marketing organization, analyzing costs, benefits, and marketing margins at the institutional level in the marketing of soybean marketing channel in Grobogan, and analyzing marketing channels efficiency of soybean according to the economist efficiency in Grobogan Regency. The descriptive analysis research methodology was utilized in this research. This study was conducted in Grobogan because of the highest production in Central Java. The descriptive analysis data consisted of marketing channel and organization analysis, marketing margin analysis, economist efficiency of marketing channel that was analyzed by marketing margin percentage and farmer’s share The results of data analysis revealed that those were four marketing channel of soybean in Grobogan Regency with the middlemen, local assemblers, merchant wholesalers, and distributor wholesalers. Those marketing organization were doing the exchange function, physical function, and facilities function. At first and second marketing channels had the same total marketing margins with the value was Rp 600,00 /kg. For the third and fourth marketing channel had the same total marketing margins with the value was Rp 700,00/kg. By the observation, the second marketing channel was the most efficient with 91,89% for the farmer’s share value and 8,11% for marketing margin percentage.

Keywords : soybean, marketing channel, marketing margin, marketing efficiency, farmer’s share

ABSTRAK: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui saluran pemasaran kedelai di Kabupaten Grobogan, tugas dan fungsi lembaga pemasaran, besarnya marjin pemasaran serta efisiensinya secara ekonomis. Metode dasar yang digunakan adalah deskriptif analitis. Metode penentuan lokasi penelitian yang digunakan adalah purposive sampling dengan Kabupaten Grobogan dipilih sebagai lokasi penelitian. Analisis data yang digunakan adalah analisis saluran dan lembaga pemasaran, marjin pemasaran, persentase marjin pemasaran dan farmer’s share. Dari hasil penelitian yang dilakukan, maka dapat disimpulkan bahwa terdapat empat saluran pemasaran kedelai di Kabupaten Grobogan dengan empat lembaga pemasaran yang teridentifikasi antara lain tengkulak, pedagang pengumpul, pedagang besar dan pedagang luar kota. Masing-masing lembaga pemasaran melakukan fungsi pertukaran, fungsi fisik dan fungsi fasilitas. Nilai marjin pemasaran saluran I dan II memiliki nilai yang sama yaitu sebesar Rp 600,00/kg, dan pada saluran III dan IV memiliki nilai yang sama yaitu sebesar Rp 700,00/kg. Total biaya tertinggi terdapat pada saluran IV dengan nilai sebesar Rp 268,11/kg serta keuntungan tertinggi pada saluran I dengan nilai sebesar Rp 466,72/kg. Keempat saluran pemasaran sudah efisien dengan nilai farmer’s share tertinggi pada saluran II yaitu 91,89% dengan persentase marjin pemasaran terendah sebesar 8,11%.

 

Kata Kunci : kedelai, saluran, marjin, efisiensi pemasaran, farmer’s share

 


Teks Lengkap:

PDF

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.